Waardevolle inzichten uit vier jaar POZ-project: lessen voor duurzame preventie en samenwerking

Kirsty van der Geest 23-07-2025
0 reacties

In navolging op de Toolbox POZ, delen we na vier jaar intensieve samenwerking in de regio Leiden en Alphen aan den Rijn, met veel enthousiasme de belangrijkste inzichten en lessen uit het project Preventie Onbedoelde Zwangerschap (POZ).

In dit traject werkten onderwijs, zorg, beleid en onderzoek nauw samen via participatief actieonderzoek aan een aanpak die duurzaam, uitvoerbaar en stevig verankerd is in de praktijk. De opbrengsten hiervan – zowel inhoudelijke inzichten als leerervaringen rondom het opzetten van een leernetwerk – hebben we hieronder gebundeld.

Resultaten uit het participatief actieonderzoek:
In een viertal jaarcycli werkten we toe naar een evidence- en practice-based integrale aanpak onbedoelde zwangerschap voor het vso en mbo. De evaluatie en leerervaringen van een cyclus zijn gebruikt om verder te prioriteren en doelen (bij) te stellen. De belangrijkste inzichten zijn als volgt:

  • Leerlingen en studenten beschikken na afloop over aantoonbaar meer kennis van soa’s.
  • Activiteiten worden positief gewaardeerd (gemiddeld rapportcijfer: 6,8; spellen 8,1; vragenuur 7,4).
  • De toepassing van de Gezonde School-aanpak is in de loop der jaren verbeterd.
  • Begeleiding door de GGD, inclusief scholing, blijkt essentieel voor succesvolle implementatie.
  • Er is meer ruimte ontstaan voor gesprekken over seksuele gezondheid en de rol van ouders.
  • Aandacht voor seksuele diversiteit en weerbaarheid is noodzakelijk: 15% van de jongeren identificeert zich als niet-heteroseksueel; 56% heeft een relatie (gehad).
  • Het werken in teamverband draagt bij aan continuïteit bij personele wisselingen.
  • Er is behoefte aan uitbreiding van het netwerk en doorontwikkeling van de toolbox naar het regulier voortgezet onderwijs.

Inzichten uit het leernetwerk:
Naast het onderzoek is in de regio een leernetwerk opgezet, waarin onderwijs, beleid, zorg en onderzoek hebben samengewerkt.

Wat werkte goed:

  • Groeiende samenwerking op inhoud, taakverdeling en zichtbaarheid
  • Actieve werkgroepen en betrokkenheid bij besluitvorming
  • Lokaal netwerk opgebouwd met samenwerking vanuit verschillende invalshoeken

Aandachtspunten:

  • Noodzaak tot heldere rolverdeling en gedeelde verantwoordelijkheid
  • Structurele borging van samenwerking vereist langdurige inzet

Het leernetwerk blijft voortbestaan onder regie van de GGD Hollands Midden

💡 Het volledige document met geleerde lessen is hier te downloaden.
🚀Wil je zelf aan de slag met het starten van een nieuw leernetwerk? Hier vind je een handreiking voor samenwerken in een leernetwerk.  

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen