De Klantroute Kraamzorg: toegankelijke kraamzorg voor gezinnen in kwetsbare situaties

Hiske Ernst-Smelt 11-10-2023
0 reacties

Jaarlijks krijgen in Nederland meer dan 29.000 vrouwen te weinig of zelfs helemaal geen kraamzorg. Vooral vrouwen met een lage opleiding, een laag inkomen, een migratieachtergrond, of vrouwen die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen of laaggeletterd zijn. Deze vrouwen (en hun partner) ontvangen niet de zorg die zij en hun pasgeboren baby’s nodig hebben, wat een risico vormt voor zowel moeder als kind. Om kraamzorg voor iedereen toegankelijker te maken, introduceren Pharos en ErasmusMC de

De klantroute biedt inzicht in de klantreis van zwangere en pas bevallen vrouwen in kwetsbare omstandigheden. De tool is ontwikkeld voor kraamzorgprofessionals, maar zeker ook voor verloskundig zorgverleners in het ziekenhuis, huisartsen, jeugdartsen en -verpleegkundigen.

Naar de klantroute

Toegankelijke kraamzorg

Het is juist in kwetsbare situaties van cruciaal belang dat er na de bevalling voldoende zorg beschikbaar is. Soms is het voor professionals in de geboortezorg lastig om juist deze vrouwen te bereiken. Het is daarom belangrijk dat zorgverleners zwangere vrouwen heldere en begrijpelijke informatie geven over het belang van kraamzorg en wat dit inhoudt, op een manier die bij haar past. De klantroute kan hierbij helpen.

Kijk hier, je bent alleen. Je kent niemand, je bent net bevallen. Je hebt echt hulp nodig. Als je familie hebt, zij kunnen jou misschien helpen. Maar hier ben je helemaal alleen. Ik was er heel blij mee dat ik kon hulp krijgen van de kraamzorg.

Vrouw met een migratieachtergrond

Hoe werkt de tool?

De Klantroute Kraamzorg leidt zorgverleners door de fases die alle zwangere vrouwen (en hun partners) doorlopen, vanaf het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In elke fase wordt besproken wat de vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. De klantroute biedt onder andere video’s, animaties, tools, tips, links naar handige websites, gespreksmethoden, e-learnings, beeldmateriaal, infographics en checklists die direct toepasbaar zijn in de geboortezorg.

Lees meer over het gebruik van de klantroute in de implementatieleidraad.

Webinar Toegankelijke kraamzorg

Tijdens het webinar op donderdag 5 oktober wordt onder andere deze nieuwe Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners geïntroduceerd. Schrijf je in via deze link!

De klantroute is een mooi hulpmiddel waarin we dingen inzichtelijk maken. En op elke stap van die klantroute vind je bruikbare informatie en tools die je als professional echt verder helpen. In elke fase vind je precies wat er nodig is, wie kan dat leveren, welke materialen er beschikbaar zijn. Daarnaast is de klantroute een instrument wat je als professional ook kan gebruiken bij bijscholing, intervisie, teamoverleg.

Verloskundige

Zorgprofessionals over kraamzorg voor zwangere vrouwen in een kwetsbare situatie

Over de Klantroute Kraamzorg

Hoewel de klantroute de fases beschrijft die elke zwangere vrouw doorloopt, legt deze tool bijzondere nadruk op zwangere en pas bevallen vrouwen:

  • Die de Nederlandse taal niet goed beheersen of niet in staat zijn om voor hun eigen gezondheid en die van anderen te zorgen.
  • Met een lage opleiding en/of een beperkt inkomen.
  • Met een migratieachtergrond.

De Klantroute Kraamzorg is ontwikkeld door Erasmus MC en Pharos Expertisecentrum Gezondheidsverschillen, in samenwerking met Bo Geboortezorg, Kenniscentrum Kraamzorg, Regionaal Consortium Zwangerschap & Geboorte Zuidwest-Nederland, NCJ en KNOV. De klantroute werd mogelijk gemaakt door ZonMw.

Naar de klantroute

Ik zou de klantroute meteen op onze startpagina zetten. Zodra collega’s inloggen komt het tevoorschijn en kunnen ze ermee aan de slag. Een product van toegevoegde waarde in ons dagelijks werk!

Manager kraamzorgorganisatie

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen