Borging en implementatie van de Interventie "Lang Leve de Liefde" voor het VSO Cluster 4

Leerlingen met psychiatrische of gedragsproblematiek in het voortgezet speciaal onderwijs cluster 4 (VSO4) hebben een verhoogd risico op onbedoelde zwangerschap, SOA’s en seksuele dwang. Om dit risico te verminderen en seksuele gezondheid, gezonde relatievorming en weerbaarheid te vergroten, is het lesprogramma “Lang Leve de Liefde” doorontwikkeld en geëvalueerd (LLL VSO4). Deze VIMP heeft als doel het lesprogramma LLL VSO4 te implementeren en borgen in de (onderwijs)praktijk via een erkenningsaanvraag bij RIVM loketgezondleven.nl en inbedding binnen de Gezonde School-aanpak.

Dit project is een vervolg op LangLevedeLiefde VSO cluster4: Doorontwikkeling en evaluatie van het lesprogramma over seksuele voorlichting ‘Lang Leve de Liefde’ op het VSO, dat startte in 2021.

Doel

Om zoveel mogelijk jongeren te bereiken met LLL VSO4, is landelijke implementatie en verspreiding van het programma een noodzakelijke volgende stap. Jongeren op VSO4 worden bereikt via VSO4 scholen en GGD-en. Implementatie en verspreiding via landelijke kanalen waarvan VSO4 scholen en GGDen gebruik maken, is essentieel. Deze VIMP heeft als doel om LLL VSO4 te implementeren en borgen in de praktijk door middel van: 1) een erkenningsaanvraag bij RIVM loketgezondleven.nl, en 2) inbedding in de Gezonde School.

Aanpak

  1. Erkenning RIVM loketgezondleven.nl - De pijler Educatie van de Gezonde School richt zich op de inzet van erkende lesmethodes. Tijdens de VIMP wordt voor LLL VSO4 een aanvraag geschreven voor het erkenningsniveau theoretisch goed onderbouwd, deze aanvraag wordt ingediend bij de RIVM beoordelingscommissie en feedback wordt verwerkt.
  2. Borging in Gezonde School - Om ervoor te zorgen dat de lessen relationele en seksuele vorming zo effectief mogelijk zijn, is het belangrijk dat een school niet alleen inzet op lessen, maar op een gelijktijdige aanpak op educatie, de borging via een passend en ondersteunend beleid, een veilige schoolomgeving en signalering, bijvoorbeeld door leerlingen met problemen of vragen te verwijzen naar seksuele-gezondheidsdiensten zoals Sense.info en het Soa- en Sense-spreekuur. 

(Verwachte) resultaten

  • Een erkenning als theoretisch goed onderbouwd en inbedding in RIVM loketgezondleven.nl
  • Inbedding in de Gezonde School. 

De impact van deze VIMP is dat LLL VSO4 via deze kanalen beter vindbaar is voor professionals (VSO4 docenten en GGD gezonde schooladviseurs), zodat via hen zoveel mogelijk VSO4 leerlingen met het lesprogramma worden bereikt.

Cookie-instellingen