Submenu

verslag 2e Good Experience Conferentie "Samen in Actie" (24-02-2023)

Marijke Sniekers 07-02-2023
767 keer bekeken {0} reacties

“Ruimte voor vaderschap, veerkracht en het effect van woorden.” Levendige discussies ontstonden tijdens de JOP conferentie. Heel mooi dat vaders, moeders en professionals kritische vragen stelden en de deelnemers aan het denken zetten over de kracht van woorden, veiligheid en erkenning van vaders.

Dagvoorzitter Anton was een van de vaders met wie de onderzoekers gesproken hebben om inzicht te krijgen in de ervaringen en behoeftes van jonge vaders. Anton gaf aan: “Ik ben een vader, geen jonge vader.” Hij houdt niet van de term ‘jonge vaders’, omdat dat hem in een bepaald hokje duwt waar hij zich niet in thuis voelt. De rollen waren omgedraaid tijdens het rondetafelgesprek, waarin hij de onderzoekers vragen stelde.

Onder die onderzoekers was Whitney, een moeder en studente CMD bij Zuyd Hogeschool. Zij heeft van het JOP de opdracht gekregen om een product te ontwikkelen om de communicatie met vaders te versterken. Ze gebruikte daarvoor de methode design thinking en ging samen met vaders aan de slag voor haar product. Wat ze hoorde was: “Ik kan dat wel waarderen dat mij dan ook eens iets gevraagd wordt, dat het ook een keer om mij gaat.” Maar ook: “Daar zat ik dan, als 19-jarige tussen puffende vrouwen.” De andere onderzoekers beaamden dat. Uit hun gesprekken met jonge vaders kwam ook naar voren dat aandacht vaak uitgaat moeder en minder naar vader, en dat wat er georganiseerd wordt vaders niet zo aanspreekt. Bij een activiteit/interventie voor ouders denken mensen toch vaak dat het voor moeders is.

De kracht van woorden en stigma dat hieraan gekoppeld is, was de kern van de eerste van drie workshops. Hierin bespraken JOP professionals Simone en Petra de deelnemers hun eigen aannames, hoe dit door kan werken in de hulpverlening en wat je daarin anders kunt doen.

De tweede workshop richtte zich op veerkracht en veiligheid van jonge ouders en hun kinderen. Noëmi, Jacqueline en Stefanie deelden het instrument waar wij mee werken. Ook ontmoetten de deelnemers baby Jop, de real care babypop. Jop heeft net als een baby verzorging, voeding en aandacht nodig. Hij kan ingezet worden bij zwangerschapswensen en begeleiding van aanstaande ouders.

De derde workshop ging over de verbinding tussen jonge vaders en professionals. Romano miste die toen hij zelf op jonge leeftijd vader werd en is op basis daarvan zelf vadersessies. Kim deelde in deze workshop hoe zij als JOP professional juist wel inzet op contact met vaders, zodat beide perspectieven aan bod kwamen.

Frank Los vatte alles samen in een prachtig beeldverslag.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen