Wetenschapscommunicatie: wat hebben de onderzoekers geleerd?

Amke van Tintelen 11-10-2023
108 keer bekeken 0 reacties

Voor het uitvoeren van onderzoek en het verspreiden van onderzoeksresultaten is goede communicatie belangrijk. Daarom hebben onderzoekers van verschillende KOOZ projecten meer geleerd over wetenschapscommunicatie. Wij delen graag de belangrijkste lessen!

In het afgelopen half jaar hebben onderzoekers van verschillende KOOZ projecten meer geleerd over wetenschapscommunicatie. Er werden vijf bijeenkomsten georganiseerd over verschillende aspecten van wetenschapscommunicatie. Belangrijk, want voor het uitvoeren van onderzoek en het verspreiden van onderzoeksresultaten is goede communicatie belangrijk. Goede communicatie is daarnaast extra belangrijk bij onderwerpen die gevoelig kunnen zijn, zoals onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar ouderschap. De projectoverstijgende voucher van ZonMw maakte het mogelijk om hierover meer te leren. Wij delen graag de belangrijkste geleerde lessen met anderen in het KOOZ netwerk!

Wat hebben we geleerd over communicatie met deelnemers?

In de eerste workshop leerden de onderzoekers om begrijpelijke teksten te schrijven. Eerder werden op het forum al drie tips gedeeld. Justine, onderzoeker van project Empowerment jonge vaders, gebruikt de tips nu al in haar werk: “Ik merk dat ik nu bewuster communiceer. Bijvoorbeeld dat ik de hoofdboodschap vooraan mijn bericht zet, kortere zinnen maak en goed let op toegankelijk taalgebruik.” Eén van de onderzoekers Project UP, Clair, merkte op dat het schrijven van een bericht voor de media precies het tegenovergestelde is van een wetenschappelijk artikel. Er was dus veel te leren voor de groep onderzoekers.

Wat is belangrijk bij contact met journalisten?

In de tweede workshop stond communicatie met de media centraal. Een belangrijke les die de onderzoekers hierbij hebben geleerd, is dat zij van tevoren een kernboodschap moeten bedenken: één duidelijke boodschap waarvan je graag wilt dat de journalist en het publiek deze onthoudt. Voor een onderzoeker is dit misschien niet altijd even makkelijk, omdat onderzoek vaak uitgebreid en genuanceerd is.

Hoe krijg je jouw onderzoek onder de aandacht in de politiek?

Het kan het voor onderzoekers handig zijn om onderzoeksresultaten terecht te laten komen bij politici of anderen in de politiek. Daarom volgden de onderzoekers een workshop over de politiek, geheel toepasselijk in Den Haag. Een interessant onderwerp, vonden de onderzoekers. Zo vond ook Wieke, van de BluePrInt studie: “Ik vond het interessant om na te denken hoe de urgentie van onze onderzoeksresultaten en implicaties aan te kaarten bij politici en politieke partijen.” De onderzoekers vonden dat er nog veel winst te behalen is, bijvoorbeeld door wetenschappelijke inzichten (nog meer) onder de politieke aandacht te brengen. Makkelijk zal dat zeker niet altijd zijn. Het is belangrijk op zoek te gaan naar de juiste persoon, en daarbij aan te kaarten wat diegene heeft aan jouw onderzoek. 

What’s in it for them?”

Wat hebben we geleerd over inclusie en cultuur?

Omdat het natuurlijk ook belangrijk is de juiste woorden te gebruiken richting andere onderzoekers, deelnemers, journalisten, politici en anderen, volgden de onderzoekers een workshop over inclusief taalgebruik. Deze bijeenkomst heeft de onderzoekers aan het denken gezet. Taal is in beweging, en als onderzoekers kunnen we daar ons steentje aan bijdragen, aldus Wieke. Als concreet voorbeeld noemde Wieke dat onderzoekers uit kunnen leggen wat zij onder onbedoelde, ongewenste of ongeplande zwangerschappen verstaan, aangezien dit per context kan verschillen.

Dit sluit ook aan bij de laatste workshop over cultuursensitief werken. Dat de betekenis van een onbedoelde, ongewenste of ongeplande zwangerschap per context of cultuur kan verschillen, bleek tijdens deze workshop. Zo werd onderzoekers onder de aandacht gebracht dat of een zwangerschap ongewenst of onverwacht is, soms ook afhangt van of iemand bijvoorbeeld getrouwd is. Daarnaast werd besproken dat een zwangerschap zowel door iemand zelf, als door de omgeving als onbedoeld kan worden gezien. Iets om rekening mee te houden bij het doen van onderzoek.

 

Kortom, de onderzoekers hebben kunnen proeven van de vele verschillende aspecten van wetenschapscommunicatie. Dit kan helpen bij bijvoorbeeld het uitvoeren van onderzoek, door informatiebrieven voor deelnemers begrijpelijker te schrijven. Ook kan het helpen bij het verspreiden van de resultaten, bijvoorbeeld door verspreiding in de media.

Wil je meer weten over één van de workshops? Neem contact op met één van de onderzoekers van de projecten die de workshops organiseerde.

Begrijpelijk Nederlands: (na)zorg bij onbedoelde zwangerschap
Media: Project UP
Politiek: RISE UP studie
Taal: BluePrInt studie
Cultuur: Empowerment jonge vaders

 

Bekijk ook

Cookie-instellingen